Då var det dags igen – den årliga trippen till USA för att inhämta kunskap, inspiration och nya vänskaper. Det här året väldigt hastig och oplanerat. Planen var att stanna hemma, men när nomineringen i Echo Awards kom så blev det att ge sig av ändå.

Första dagen bjöd på blandad kompott. Pia Johansson, som numera jobbar SIIR (Swedish Institut for Innovative Retailing) drog en väldigt fin presentation om forskning kring detaljhandel. I övrigt är för övrigt årets buzzord programmatic (data analyseras i maskinellt och sedan görs de bästa mediaköpen till bästa pris för just ditt varumärke.) eller Cognitive Marketing (hur kunden tolkar sinnesintryck är det som styr hur vi kommunicerar.)

Annars tar jag med mig från dag ett att för att lyckas måste man fånga ögonblicket. Skulle tro att det gäller både i marknadsföring och i livet. Tiden vi har på oss för att intressera kunden är mycket kort. Ska du lyckas måste du idag vara multitalent och ha följande inneboende personligheter:

Veteskapsamannen – som kan hantera data, bygga algoritmer och prediktiva modeller och som till och med tänker neurovetenskapligt för att förstå mänskliga beteenden.

Historieberättaren – som på nolltid klarar av att fängsla sin publik och behålla deras intressen över tiden.

Strategen – som jobbar mot det flexibla målet. Kunderna ser bara historien, men det är strategen som har styrt upp innehållet. Och så slutligen

Det sociala geniet – som vet hur man konverserar, inspirerar och engagerar.

Fast, sist på dagen förstod jag att det ändå inte är tillräckligt. Vi kommer ändå förlora mot datorerna och den artificiella intelligensen. Kommer ni ihåg Watson? IBM-datorn som som vann Jeopardy? Nu har han lärt sig att se och höra också. Snart kära kollegor, är det hen som kläcker de bästa idéerna…

Sharing is caring: