Vad vi gör

Det var en kväll i maj 2004

Historien börjar en varm försommar kväll i Stockholms skärgård. Där diskuterades kommunikation blandat med meningen med livet och fröet att göra någon annat såddes. Några veckor sedan hade fröet om något nytt börjat gro hos Therése och Christel. Det kändes som om det var början på något spännande och annorlunda. Grunden var enkel. Vi ville jobba med det vi trodde på och sprida vårt budskap om ärlig och effektiv kommunikation. Dessutom ville vi ha roligt på jobbet. Den 13 september 2004 sparkade vi igång på riktigt!

 

Vi som vill växa på plan 3

Ursprungsplanen att sitta hemma hos Christel ändrades snabbt när Prime PR erbjöd oss plats i sina lokaler. Där satt vi på Slussplan 7, plan 3 tillsammans med PR-byrån Mahir (då 3 personer) och eventbyrån Minnesota (då 5 personer). Miljön var oerhört inspirerande och tillväxtorienterad. Alla bolag under taket skulle på kort tid växa och bli branschledande. Snart hade även Abakus utvecklats och var 6 personer. Vi satt två personer per skrivbord och kände att det var dags att se oss om efter våra första egna lokaler.

 

Varför ”Abakus”?

Kanske bör vi också nämna något om vårt namn. Sanningen är att det finns tre versioner; en officiell, en street smart och en mer sanningsenlig. Om vi börjar med den officiella – Så här säger wikipedia: En abakus, eller kulram, är ett gammalt räkneredskap som består av en platta eller en ram med stavar eller trådar där kulor kan skjutas fram och tillbaka. Den kommunikation vi gör går således att räkna på!

Om man vill komma högt upp i listor så är det också bra att ha ett namn som börjar på A-B-A. Det var den smarta tanken med namnet Abakus. I själva verket är sanningen den att vi hade en lång lista med namn. Vi hade som krav att vi skulle kunna få en webbadress med .se. Det visade sig svårare än vi trodde. Efter veckors arbete lyckades Therése tigga sig till ”www.abakus.se” genom att i telefonen låta söt och när även bolagsverket hade sagt sitt ja (med vissa modifikationer) var namnet Abakus ett faktum.

 

Vad vi är idag

Vad är det som skiljer Abakus från andra DM/RM-byråer? Här kan man prata om att vi har bättre kreatörer, effektivare produktionsledare, smartare projektledare eller modernare samarbetsmodeller, men i grunden är den största sanningen att vi alla brinner för affärsförståelse och att det vi gör ger effekt. Vi har ovanligt höga utbildnings- och engagemangsnivåer hos våra medarbetare och för oss är det en hederssak att alltid se till relevansen av kommunikationen utan att för den skull göra avkall på kreativitet och respekt.

Sedan tror vi på ett modernt samarbete med våra kunder. För att göra skillnad behöver vi jobba tillsammans som partners inte var och en för sig på sin kammare. Vi behöver öppna upp och släppa på prestige och gamla traditioner. Vi har ett gemensamt mål dit vi tar oss bäst med gemensamma krafter.

 

Vad vi gör