Om idag var en Aladdin-ask, så bestod innehållet av flera gräddnougat och bara en körsbärslikör. Det har, men andra ord, varit en riktigt smaskig dag!

 

Det som jag tar med mig mest är det är riktigt bra idéer som förändrar världen! Det är inte teknik, men den hjälper till. Det är inte strategier, men de ger stöd. Och det är inte ROI, men med den kan vi mäta hur bra våra idéer är. Det är helt enkelt ruskigt bra idéer!

TomsEn person som hade en bra idé är Blake Mycoskie. På en semesterresa i Argentina hamnade han, mer eller mindre av en slump, i ett välgörenhetsprojekt som gick ut på att förse fattiga barn med skor. Det var viktigare än man först kunde tro. I Argentina måste barnen ha skor för att få gå i skolan. Inga skor, ingen utbildning och ingen utbildning inget slut på fattigdomen. Han mådde ganska bra efter en hel dag på ”fältet”, men när han kom hem och berättade hur duktig han hade varit sa hans argentinska vän: ”Och vem ger dem nästa par skor, då?” Efter en sömnlös natt tänkte Blake orden ”Wouldn’t it be nice if you could combine business and charity? Wouldn’t it be nice if every person who buyes one pair of shoes, gave one pair of shoes to a needing child. One to One.” Och så startades Toms shoes. Ett företag som är direkt på riktigt! >> Läs mer om detta underbara bolag här.

Nä, kom ihåg att Martin Luther King hade en dröm. Han sa inte ”I have a strategy”. Eller ”I have a great ROI”. Han sa ”I have a dream!” Revolution och förändring börjar med en dröm, en idé, förmågan att skapa känslor. Det är det marknadsföring handlar om när den är som bäst. Det är så vi måste tänka för att skapa förändring på riktigt! Vi slutar med lite Pampers. Pampers som skapar känslor!

 

PS. Om två timmar får vi se om vår dröm fortfarande lever! Drömmen om att gräva guld i USA. If, jag håller tummarna och skriver på tacktalet!

 

Christel
// Christel (från &Then i Boston)

Sharing is caring: