Artikel ur DM Magasinet #3/4 2016:

”Vi kan inte lura kunden”

Dagens DM ska inte sälja – den ska få kunden att vilja köpa, enligt Christel Hedin.

Christel Hedin är vd för DM-byrån Abakus och jurymedlem i kommande Echo Awards, de DM-tävling hon själv fick ta emot pris av förra året. Med sin erfarenhet i branschen har hon sett mediet gå från att vara en renodlad säljkanal till att handla allt mer om att bygga relationer.

– I dag kan folk nästan bli kränkta av ett enkelt köp och få-erbjudande. Vi kan inte lura kunden med en fårskinnspläd och tre billiga heminredningstidningar längre.

Nej, menar hon, konsumenterna tar helt andra beslut i dag och vill de köpa någonting är det inte bara ett bra erbjudande hen vill ha. Det handlar lika mycket om att känslan för varumärket – kommunikationen och paketeringen ska vara rätt.

-Kunden ska känna att det lönar sig att öppna posten, att det lönar sig att läsa det och att det faktiskt ger någonting på riktigt. Det kan inspirera, vara roligt eller intressant. Men vi måste göra det riktigt bra. Och vi måste våga hålla konsumenterna i handen och lita på att när kunden vill köpa – då köper hen. ‹‹

img_4739

Källa: DM Magasinet #3/4 2016

Sharing is caring: